25 januari 2015

Hur det är att arbeta på dagis (oh sorry meant Förskola).
 
Det är säkert en fråga ni ställt er flertal gånger; hur klarar den där bittra bruden med cirka 0 barnkära komosomer i kroppen av att arbeta där? En fråga jag själv ställer mig, gärna flera gånger om dagen. Ärligt, I do it for the money. Jag avskyr att inte kunna ha på mig mina "fina" kläder på arbetet då jag vet att barnen inom några h kommer hjälpa mig skita ner dem. Istället tar jag på mig sweatshirt och träningsbyxor och låter barnen hälla mjölk på mig, kleta snor och kasta mat (typ). Jag äger inga "ordentliga" och varma skor och ytterplagg att ha ute, inte heller har jag några bra inneskor utan fryser ofta och ständigt, förrutom då det är dags att gå ut/lägga barnen eftersom det tar 300 miljoner år att klä på dem alla kläder och svetten rinner längs ryggen då man är färdig, but no wait (!) alla 10tal barn har kastat av sig sina vantar (....), do over! Man undrar om de får någon mat i magen då man städar efter måltiderna (alltså varannan timme) och allt ligger på golvet. Jag som älskar ordning och reda blir galen då leksaker, puzzel och kritor ligger utslängda över hela lokalen. Barnen kastar sig flertal gånger om dagen på golvet skrikandes för att de inte får sin vilja igenom och jag måste bita i tungan för att inte slänga mig själv bredvid. Att byta blöja på andras ungar är så vidrigt. Tänk att jag arbetat där i 1,5 månad och redan varit sjuk 2 gånger så mycket baciller de bär på, detta trots att jag tvättar händerna till krackeleringsgrad och är den mest frekventa användaren av handsprit ni träffat (lovar att jag spritar av stolarna efter lunch tom). Och att handskas med föräldrar.. Ibland undrar man, ofta orkar man inte ta konflikten..
 
Morgonen är tidig men eftermiddagen lugn och att sluta klockan 16 är en ren dröm! Att se hur barnen över 2 veckors julledigt har utvecklat både språk, motorik och lyhördhet är fantastiskt roligt och att få vara en del i att forma en litenliten människa är så himla facinerande! De små personligheterna är så spännande och de har så mycket roliga idéer att komma med, sådan fantasi! Det är verkligen en utvecklande erfarenhet att arbeta med dem och om jag nu inte är barnkär är jag fantastisk bra i min roll som förskolelärare! Väljer aldrig att stanna där för all framtid men tänk så häftigt att ha detta i ryggsäcken! Jag hatälskar min arbetsplats just nu!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

spceinvdr

rymdforskare, utomjording, space

RSS 2.0