13 maj 2014












idag vill jag prata om min framtida lägenhet! Kul ämne! Gud vad jag längtar tills jag kan flytta! Jag önskar att jag visste var jag ville så jag kunde börja leva. Men än får ni nöja er med lite inredning och interiör. Mhm. Som en dröm ska det va!
 
Jag vill bo i en vacker gammal sekelskifteslägenhet, en lägenhet med själ och historia, högt i tak, stora fönster, breda fönsterkarmar där man kan krypa upp och läsa en bok. Lägenheten måste ha mycket ljus och trägolv och självklart är den vitmålad och ny renoverad. Den får gärna ha lite skavanker dock, så som en knarrande bräda eller en gnisslande dörr, dörrarna ska ha fina knoppar och handtag i mässing. Gärna en liten balkong där man kan sitta och sola på sommaren, äta en mysig middag för två eller bara njuta av ett glas vin. Kvällssolen helst men självklart så många soltimmar som möjligt och en vacker utsikt över staden, gärna närhet till havet.
 
En annan otroligt viktig sak är ju kök och badrum som båda ska vara nyrenoverade, ljusa, fräscha, vackert kakel, snygga luckor osv. I badrummet kräver jag en stor dusch med glasdörr, ett stort handfat, massor med speglar och bra ljus och förvaring. Köket får gärna rymma två personer, ha ekbräda, mörkt kakel på golvet och ljust på väggarna. Ett plus i kanten hade varit att ha tvätt/tork i lägenheten! Sist men inte minst önskar jag mig en enorm garderob med ordentligt med utrymme och smart förvaring.
 
Inreder lägenheten gör jag i en blandning av nya och gamla prylar. Sängen är stor och bäddad i fluffiga, krispvita lakan och många gossiga kuddar där man bara kan gosa ner sig. Det finns speglar överallt i lägenheten, eftersom jag är så egenkär. Haha. Stora turkiskamattor med vackra mönster bryts av med fårskinn, en strinhylla att förvara böcker, en gossig soffa i lagom storlek och en härlig fåtölj att krypa ner i, något missmatchande men ändå väldigt mycket jag. Ett spexigt soffbord med glasskiva och underhylla att lägga soffbordsmagasin på. I den breda fönsterkarmen står orkidéer och blommar, på soffbordet krispiga tulpaner och på balkongen står ett citrusträd och i hörnet en ljlja i en stor vacker glasvas. I köksfönstret har jag kryddor och på köksbordet en hyacint, även den i glasvas. På hyllorna står fina teburkar från överallt i världen och på väggen hänger franska affischer inramade.
 
Överallt i lägenheten står gamla vinflaskor med långaljus och searin rinnande längs halsen, doftljus överallt, stora korgar agerar både inredning och förvaring och för att bryta av lite har jag spexiga lampor som ger en mer designad känsla. Kring fönstren hänger ljusslingor, likväl på balkongen där jag har ett litet bord gömt mellan träden och rottingstolar att krypa upp i. Sist men inte minst behöver jag bra förvaring och har därför valt vackra möbler, exempelvis morfars barskåp, de är stora och klumpiga men speciella och vackra. Underskatta inte heller skohyllor, avlastning och hängare i hallen! Jag tror jag hade stormtrivts i min lilla myslägenhet. En blandning av modern, stilren design med fransk bohemiska inslag och mycket mycket jag!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

spceinvdr

rymdforskare, utomjording, space

RSS 2.0