nyårsstrategi

Att sätta upp löften som inte kommer hållas känns i år fel, jag känner mig själv för väl. I år fokuserar jag på vad jag vill åstakomma, uppnå, vad jag hoppas att nästa år kommer att ge mig och hur jag ska nå dit. En årsstrategi kan man kanske kalla det! 
 
Min årsstrategi ska jag hjälpa mig hålla mig på rätt spår, fokusera på rätt saker, leda mig i uppförbacken, hjälpa mig kämpa uppför tunga trappsteg och motivera mig att fortsätta. 
 
Fokus för nästa år delar jag upp i 3 kategorier: personlig utveckling, proffessionell utveckling och drömmål.
 
Personlig utveckling står för mitt inre. Eftersom jag har haft ett par omtumlande år bakom mig nu, vill jag verkligen hitta balans. Jag har haft och har fortfarande dippar, ångest, aggressionsutbrott och viktförändingar bakom mig. Detta har absolut inte bara påverkat mig utan även min omgivning. Självklart vill jag ha förändring på detta. Nyckelord: BALANS!
 
Steg ett var att flytta hem, till en trygg miljö, det känns dock inte helt rätt. För stunden är det den bästa lösningen, både ekonomiskt och för mig personligen men så småningom vill jag vill ha mitt eget. När detta sker vill jag inte bo ensam, eller vara ensam. Min trygghet ligger i att det finns personer ikring mig som "håller ett öga på mig", uppmanar mig att ta tag i saker. Under 2014 vill jag förflytta min trygghetszon som i nuläget är hemma hos mamma och pappa till något som jag skulle kunna kalla "mitt eget".
 
Steg två var att strukturera min vardag. Jag är otroligt beroende av min schemaläggning. Vissa dagar är till för att träna på, andra är till för att umgås med folk. Känner mig nästan lite autistisk när dessa dragen kommer fram. En speciell plats i soffan, te efter 20oo, frukost först efter man har sminkat sig, tvärt om på helgen osv. är bara ett fåtal exempel. Liksom trygghetszonen hemma är min sturktur svår att rubba. Går saker fel i min schemaläggning blir jag stressad vilket ofta slutar i ett aggressionsutbrott. Under 2014 vill jag släppa på min planering och känna mig mer spontan, finna en balans mellan planering och spontanitet.
 
Steg tre är att ha tagit mig till en psykolog. Detta är något jag vill fortsätta med även under nästa år. Förhoppningsvis kommer detta att hjälpa mig med både steg ett och steg två. Dessutom har flera andra problem (redan) uppdagats (steg fyra). Under 2014 vill jag gå på djupet med mig själv och finna acceptans i den jag är och varför jag är.
 
Steg fyra är väl det som mest representerar mitt inre (och till viss del yttre). Genom de tidigare stegen vill jag finna mig själv, mitt självförtoende och en glädje till livet som jag inte riktigt vet var den är, eller om jag någonsin haft. Jag vill finna den livsglädjen!!! Mycket av detta tror jag finns att hämta genom steg tre, att acceptera mig själv, acceptera att jag är jag och ingen annan eller inget annat. Att sluta bry mig så mycket om andras åsikter, för egentligen bryr de sig troligtvis inte ett dugg om mig. Under 2014 vill jag finna lugn och balans i mitt jag, mig själv och mitt liv och mina val. För om man vet vem man är påverkar man andra positivt, vilket är något jag vill men inte kan göra. 
 
Proffessionell utveckling har egentligen väldigt mycket med personlig utveckling att göra. Eftersom jag inte tror på mig själv och min egna förmåga kan jag heller inte ta för mig som jag skulle vilja. Istället blir jag inåtvänd. Jag tror inte att mina kunskaper duger och blir så pass osäker ibland att jag inte vågar göra fel eller fråga om hjälp. Det är ju bara jag som förlorar i detta. 
 
Steg ett är att avsluta mina studier. Att våga använda mig av min handledare och andra kontakter, våga slänga mig in i c-uppsattsskrivandet och orka göra om om det blir fel. Framförallt våga göra fel. Inte ge upp bara för att det inte var så lätt som jag trodde. Jag måste hitta kämparglöden inom mig, viljan att göra bra ifrån mig så mycket att göra fel inte känns som ett så stort problem. 
 
Steg två är att slänga mig ut i arbetslivet vare sig det handlar om ett riktigt jobb eller en praktikplats. Våga ta för mig, ta plats, fråga, anstränga mig, visa vad jag har att bidra, vad mina starka sidor är. Våga ringa de där samtalen som jag tycker känns både pinsamma och jobbiga. Våga använda mig av människor som jag vet är bra att ha i sitt nätverk. Våga ligga i utan att ta saker personligt. Det är bättre att göra fel och göra om. Det är mer spännande att slänga sig ut och se var det leder. Och det vill jag våga göra 2014. Nyckelord: VÅGA!
 
Drömmål har att göra med saker som jag villvillvill genomföra men inte tar tag i. Saker som jag tror ligger till grund för min svartsjuka och avundsjuka och min oacceptans gentemot mig själv. Om exakt 6 månader är jag utexaminerad. Har världen framför mina fötter. Inget som faktiskt binder mig eller håller mig kvar. Under 2014 vill jag göra saker som jag alltid drömt om att göra. Inte låta någon eller något stoppa mig. 
 
Under 2014 vill jag ut och resa, se den där världen som jag läst så mycket om. Göra de där sakerna som jag drömt om; leka med lejonen/tigrarna, dansa bland kor och färgpulver på gator i indien, dricka rom på en uteservering i Havanna, lära mig att segla på riktigt. Besöka ställen jag länge önskat se, rannsaka mig själv, välja ut och planera till punkt och pricka, inte låta något hindra. VÅGA och inse att Rom inte byggdes på en dag, jag kommer inte hinna se hela världen, men man måste börja någonstans. 
 
Jag vill ta tag i mitt skrivande. Lura min lathet. Lura mitt självförtroende att jag kan mer än jag kan. Få mig sjäv att tro på lögnen, för mitt eget bästa. Våga flytta utomlands, läsa en kurs som faktiskt intresserar mig. Ta kontakt med människor jag inte känner, men vill lära känna. Inte bry mig om vad folk tycker, för om jag bara är mig själv så stannar de som bryr sig ändå. Blir den där människan jag hade älskat att vara vän med.
 
Med detta sagt kan vi dra slutsatsen om att jag 2014 kommer att lägga fokus på mig själv.
Egocentrisk? ja! Gör jag det för allas bästa? ja.
Nyckelord: Att finna Balans och att Våga.
 
Gott nytt år!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

spceinvdr

rymdforskare, utomjording, space

RSS 2.0