27 december 2012 : ang. nyår

Alla som känner mig vet hur mycket jag älskar att planera och skriva listor etc. Det är min grej. Att jag sedan är sämre på att genomföra mina fantastiska planer är en annan femma. Men jag gör mig alltid redo inför vad som skulle kunna hända. Vet i tusan vad jag tänkte mig göra på nyår, min första plan var att bara vara hemma, skåla vid 12slaget och gå till sängs. Men sen kom bilden av glitter i håret, champagne och en opretantiös kväll med vänner upp.. och självklart bilden av en möjlig 12slaget-kyss. Det lät så bra, jag kände mig så vuxen när jag tänkte att i år ska jag inte ha klänning, byxor och kavaj; det är min grej, har alltid varit. Style it up lite med smycken och hår etc. Kan bli så bra! Och den där middagen jag föreställer sig med gott sällskap och god mat. Så kvällen har ägnats åt att planera någon slags meny, som troligtvis inte kommer hända. Men hur som så var det väldigt roligt. Gjorde en klassisk och en lite mer innovativ, allt för att anpassa mig efter de vänner som möjligt skulle dyka upp på min fantasimiddag!
 
Meny1 (för ett klassiskt nyår)
Starter:
Predrink/Skumpa med tilltugg: oliver, kex, ost, chips och/eller små crostini med tomat och mozzarella alt tapenade och kapris.
 
Förrätt:
Antingen ungsbakad hummer eller bruchetta med mangosalsa med chilistekta jumboräkor; till detta ett glas vitt.
 
Huvudrätt:
Oxfilé med sparris (min eviga favorit grönsak) och något slag av rotfrukt; i ugn, gratäng, purré eller hasselbackspotatis. Whatever fits the crowd! Såklart rött vin.
 
Efterrätt:
Eftersom menyn är rätt heavy funkar allt känner jag. Antingen en pannacotta med bär eller en klassisk kladdkaka.
 
Meny2 (ett slightly more upp-spiceat nyår)
Starter:
Räkchips och wasabinötter (och diverse andra nötter med såklart) och ett glas champagne.
 
Förrätt:
En liten förrätts-sushi alt grovt bröd med avocado och räkröra tillsammans med vitt vin.
 
Huvudrätt:
Hittade ett recept på ankbröst som jag tyckte lät intressant tillsammans med sötpotatispurré (ny favorit för min del) och en syrlig vinsås. Till det kan man ju ha lite sockerärtor och sharon kanske. Och dricka rött.
 
Efterrätt:
Tänkte mig något mer luftigt här t.ex. en parfait eller mousse med vitchoklas och lite lime marinerade jordgubbar. Mums.
 
Till båda menyerna tillkommer självklart kaffe och kanske en pralin senare på kvällen, samt champagne att skåla i vid 12slaget!
 
Ibland överraskar jag mig själv. Är ändå väldigt nöjd med vad jag kommit fram till. Funderar dock på hur bra förrätten och huvudrätten i andra menyn passar. Får kanske hitta något annat alternativ. Åh jag och mina fixidéer! Så himla bra ibland! :D
 
På tal om nyår så är mitt enda nyårslöfte att må bra och ta hand om mig själv, ta tag i mitt liv och springa en mil på under 1h. Sen är jag nog ändå en rätt nöjd människa. Känns som att jag, iaf kommit något närmare, att veta vad jag faktiskt vill och när man kan känna den harmonin inom sig tror jag det är lättare att nå dit! Bara 3månader kvar i Tyskland! Fast nu ligger jag rätt bra här i pappas säng med en snarkande hund tryckt mot sidan. Världens bästa hund faktiskt! Puss och godnatt!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

spceinvdr

rymdforskare, utomjording, space

RSS 2.0